Lelaki Nigeria Mati Selepas Mencabul

Share Button

Berita semalam melaporkan seorang warga Nigeria mati dipukul selepas mencabul wanita warga tempatan. Kejadian berlaku di Kondominium Venice Hills di Batu 9, Hulu Langat.

Menurut Ketua Polis Daerah Kajang, ACP Ab Rashid Ab Wahab, warga Nigeria berusia 35 tahun itu merupakan seorang pelajar di sebuah kolej swasta. Dia telah mencabul kehormatan seorang tukang cuci wanita berusia 43 tahun di kondominium tersebut pada 11 pagi. Wanita itu telah dipeluk dan dicium dari belakang oleh lelaki Nigeria tersebut dan juga menunjukkan kemaluannya kepada wanita itu. Wanita itu bagaimanapun berjaya melepaskan diri dan melaporkan kejadian itu kepada tujuh orang anggota Rela yang bertugas.

Makin melampau warga Afrika yang berada di dalam negara kita ini. Mana silapnya? Kenapa ada lambakan warga Afrika di dalam negara, rata-rata menggunakan pas pelajar sebagai pengenalan mereka di dalam negara ini.

Aku rasa pelik, macam mana sudah berumur 35 tahun masih lagi nak sambung belajar di Malaysia di kolej swasta. Kalau sambung belajar di mana-mana universiti dalam negara kita ni buat PhD, masih lagi boleh diterima akal.

pelajar

Adakah hal ini berlaku kerana terdapat kolej-kolej swasta yang cuba meraih keuntungan tanpa memikirkan kesannya kepada sosio ekonomi negara? Jika benar kolej swasta hanya ber-orentasikan keuntungan, di mana pula tugas kementerian yang berkaitan? Tiadakah undang-undang yang mampu mengawal kolej-kolej swasta ini mengambil pelajar dari luar negara?

Berbalik kepada kes di atas, ada cakap-cakap mengatakan, kita tidak boleh mengambil tindakan undang-undang sendiri. Betul, itu memang betul. Hanya mereka yang diberikan kuasa sahaja dibenarkan mengambil tindakan undang-undang dan menghukum pesalah.

Tapi jika mereka yang ada hak untuk menegakkan undang-undang juga tidak menjalankan tanggungjawab, adakah salah jika orang awam membuat hukuman sendiri?

Adakah jika kita di Nigeria, membuat onar mencabul wanita di sana dan ditangkap, kita akan terlepas dan diberi keampunan? Aku rasa tidak munkin, sangat mustahil.

Tindakan yang diambil oleh mereka-mereka yang terlibat dalam kes diatas adalah tindakan spontan yang akan diambil oleh mana-mana individu. Ianya munkin juga terdorong oleh perasaan benci dan meluat melihat gelagat warga Afrika yang rata-ratanya kurang ajar dan tidak menghormati penduduk tempatan.

Tindakan itu juga boleh dilihat sebagai satu isyarat kepada warga asing, jangan cuba menjadi kurang ajar di bumi Malaysia.

Share Button

Comments

    • says

      memang tak boleh nak ambil tindakan sendiri..tapi kalau dah marah sangat, kadang-kadang kita boleh lupa pada peraturan dan undang-undang yang wujud

  1. says

    dorang ni da makin berani dan menjadi2 kan…mcm tpmat study chii dulu pun..mmg ramai org2 dari negara dorang..kadang2 takut dibuatnya..da la besar2 org nya..adeih

    • says

      dia orang amik kesempatan atas sikap kita sendiri yang malas nak tegur mereka. kekurangan saiz fizikal pulak menjadi faktor kita takut nak tegur

  2. says

    Kalau ikutkan geram tu memang nak join skali. Tapi betul spt azman katalah, negara kita ada undang2, tak pasal2 plak kena dakwa membunuh.

  3. says

    Kalau kena kat diri kita sendiri, rasanya akan ambil tindakan serupa (belasah mamat tu sampai pengsan je) . kalu diperhatikan mrka ni suka ambil kesempatan kat org2 kita. mentang2 mereka bertubuh besar. ee..geram la pulak

    • says

      kalau kena kat diri sendiri, aku pun munkin akan tindakan yang sama, tapi pukul sebagai pengajaran supaya dia tak buat lagi. tapi kalau dia repeat balik susah lak..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

WP-SpamFree by Pole Position Marketing