Lelaki Nigeria Mati Selepas Mencabul

Share Button

Berita semalam melaporkan seorang warga Nigeria mati dipukul selepas mencabul wanita warga tempatan. Kejadian berlaku di Kondominium Venice Hills di Batu 9, Hulu Langat.

Menurut Ketua Polis Daerah Kajang, ACP Ab Rashid Ab Wahab, warga Nigeria berusia 35 tahun itu merupakan seorang pelajar di sebuah kolej swasta. Dia telah mencabul kehormatan seorang tukang cuci wanita berusia 43 tahun di kondominium tersebut pada 11 pagi. Wanita itu telah dipeluk dan dicium dari belakang oleh lelaki Nigeria tersebut dan juga menunjukkan kemaluannya kepada wanita itu. Wanita itu bagaimanapun berjaya melepaskan diri dan melaporkan kejadian itu kepada tujuh orang anggota Rela yang bertugas.

Makin melampau warga Afrika yang berada di dalam negara kita ini. Mana silapnya? Kenapa ada lambakan warga Afrika di dalam negara, rata-rata menggunakan pas pelajar sebagai pengenalan mereka di dalam negara ini.

Aku rasa pelik, macam mana sudah berumur 35 tahun masih lagi nak sambung belajar di Malaysia di kolej swasta. Kalau sambung belajar di mana-mana universiti dalam negara kita ni buat PhD, masih lagi boleh diterima akal.

pelajar

►► Hebat ! Sistem Akaun Guna MS Excel ◄◄

Adakah hal ini berlaku kerana terdapat kolej-kolej swasta yang cuba meraih keuntungan tanpa memikirkan kesannya kepada sosio ekonomi negara? Jika benar kolej swasta hanya ber-orentasikan keuntungan, di mana pula tugas kementerian yang berkaitan? Tiadakah undang-undang yang mampu mengawal kolej-kolej swasta ini mengambil pelajar dari luar negara?

Berbalik kepada kes di atas, ada cakap-cakap mengatakan, kita tidak boleh mengambil tindakan undang-undang sendiri. Betul, itu memang betul. Hanya mereka yang diberikan kuasa sahaja dibenarkan mengambil tindakan undang-undang dan menghukum pesalah.

Tapi jika mereka yang ada hak untuk menegakkan undang-undang juga tidak menjalankan tanggungjawab, adakah salah jika orang awam membuat hukuman sendiri?

Adakah jika kita di Nigeria, membuat onar mencabul wanita di sana dan ditangkap, kita akan terlepas dan diberi keampunan? Aku rasa tidak munkin, sangat mustahil.

► Rahsia Bisnes Usahawan Tudung Berjaya ◄

Tindakan yang diambil oleh mereka-mereka yang terlibat dalam kes diatas adalah tindakan spontan yang akan diambil oleh mana-mana individu. Ianya munkin juga terdorong oleh perasaan benci dan meluat melihat gelagat warga Afrika yang rata-ratanya kurang ajar dan tidak menghormati penduduk tempatan.

Tindakan itu juga boleh dilihat sebagai satu isyarat kepada warga asing, jangan cuba menjadi kurang ajar di bumi Malaysia.

Share Button

12 Responses to Lelaki Nigeria Mati Selepas Mencabul

  1. azmanisma April 3, 2012 at 8:46 am #

    Kalau ikut kan hati padan muka lah,tapi negara kita ada law…kalau nak pukul pun jgn sampai mati :)

    • azwan April 5, 2012 at 9:27 am #

      memang tak boleh nak ambil tindakan sendiri..tapi kalau dah marah sangat, kadang-kadang kita boleh lupa pada peraturan dan undang-undang yang wujud

  2. chii April 4, 2012 at 2:22 pm #

    dorang ni da makin berani dan menjadi2 kan…mcm tpmat study chii dulu pun..mmg ramai org2 dari negara dorang..kadang2 takut dibuatnya..da la besar2 org nya..adeih

    • azwan April 5, 2012 at 9:29 am #

      dia orang amik kesempatan atas sikap kita sendiri yang malas nak tegur mereka. kekurangan saiz fizikal pulak menjadi faktor kita takut nak tegur

  3. shraqs April 4, 2012 at 4:22 pm #

    Kalau ikutkan geram tu memang nak join skali. Tapi betul spt azman katalah, negara kita ada undang2, tak pasal2 plak kena dakwa membunuh.

    • azwan April 5, 2012 at 9:30 am #

      itu lah. boleh didakwa membunuh tanpa niat

  4. MEKAR April 4, 2012 at 5:11 pm #

    Kalau kena kat diri kita sendiri, rasanya akan ambil tindakan serupa (belasah mamat tu sampai pengsan je) . kalu diperhatikan mrka ni suka ambil kesempatan kat org2 kita. mentang2 mereka bertubuh besar. ee..geram la pulak

    • azwan April 5, 2012 at 9:31 am #

      kalau kena kat diri sendiri, aku pun munkin akan tindakan yang sama, tapi pukul sebagai pengajaran supaya dia tak buat lagi. tapi kalau dia repeat balik susah lak..

  5. kulanz April 4, 2012 at 11:52 pm #

    makin menjadi-jadi segelintir pelajar asing sekarang.. tengok apa jadi.. tak pasal-pasal mati

    • azwan April 5, 2012 at 9:33 am #

      lambakan pelajar asing itu puncanya..mereka ramai dan besar-besar. so rakyat tempatan nak tegur pun tak berani

  6. Akulah.com April 25, 2012 at 12:23 pm #

    sebab takot, ramai hanya berdiam diri

    • azwan April 26, 2012 at 4:07 pm #

      takut kerana kalau di apa-apakan, tidak ada sesiapa nak tolong. ramai yang pakat tengok je

Leave a Reply

CommentLuv badge

WP-SpamFree by Pole Position Marketing